ALGEMENE VOORWAARDEN
VAN
ODINK SERVICE IN TECHNIEK
GEVESTIGD
AHORNSTRAAT 7
TE
7775 BS LUTTEN
Artikel 1:
Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen en op alle overeenkomsten tot aanneming van werk en/of van koop en verkoop van Odink Service in Techniek, gevestigd te Lutten hierna te noemen “de gebruiker”.
2. De onderhavige voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met gebruiker, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.
3. De opdrachtgever c.q. koper zal in het navolgende worden aangeduid als “de wederpartij”.
4. Andersluidende voorwaarden maken alleen deel uit van de tussen partijen gesloten
overeenkomst indien en voor zover beide partijen zulks nadrukkelijk
schriftelijk zijn overeengekomen.
5. Het door de wederpartij zonder commentaar accepteren en behouden van een
offerte of opdrachtbevestiging, waarop naar deze voorwaarden is verwezen, geldt
als instemming met de toepassing ervan.
6. Indien een of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden nietig zijn
of vernietigd mochten worden blijven de overige bepalingen van deze algemene
voorwaarden volledig van toepassing. Gebruiker en de wederpartij zullen alsdan
overleggen teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige of
vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij indien en voor zover mogelijk
het doel en de strekking van oorspronkelijke bepaling in acht wordt genomen.
Artikel 2: Overeenkomsten
1. Overeenkomsten tot aanneming van werk en/of overeenkomsten van koop en
verkoop worden eerst door schriftelijke bevestiging van de gebruiker bindend.
2. Aanvullingen of wijzigingen op de algemene voorwaarden of anderszins wijzigingen
of aanvullingen op de overeenkomst worden eerst na schriftelijke bevestiging
door de gebruiker bindend.
3. Ingeval de wederpartij een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf, neemt de gebruiker de wettelijke
bepalingen van dwingend recht in acht.
Artikel 3:
Aanbiedingen
1. Alle aanbiedingen, offertes, prijslijsten, levertijden
etc. van de gebruiker zijn vrijblijvend, tenzij:
A. De te verrichten werkzaamheden zijn vastgelegd in een volledige omschrijving,
al dan niet vergezeld van één of meerdere tekening(en). Laatstgenoemde
omschrijvingen c.q. tekeningen dienen tegelijkertijd met eerstgenoemde stukken
te zijn opgemaakt en eraan te zijn gehecht. B. Alsdan zullen de omschrijvingen
c.q. tekeningen voor beide partijen bindend zijn. Indien een offerte c.q.
aanbieding een vrijblijvend aanbod bevat en dit aanbod wordt door de
wederpartij aanvaard, heeft de gebruiker het recht het aanbod binnen 2
werkdagen na ontvangst van de aanvaarding te herroepen.
2. Het aanbod geeft inzicht in de prijs en in de prijsvormingsmethode die zal
worden gehanteerd:
A. aanneming: partijen komen een vast bedrag (aanneemsom) overeen waarvoor het
werk zal worden verricht;
B. richtprijs: de gebruiker zal zo nauwkeurig mogelijk een schatting doen van
de kosten van het werk;
C. regie: de gebruiker doet een nauwkeurige opgave van de prijsfactoren (o.a.
uurtarief en eenheidsprijzen van de benodigde materialen). De gebruiker zal
wettelijke bepalingen van dwingend recht te allen tijde en ongeacht de
prijsvormingsmethode in acht nemen.
3. Getoonde en/of verstrekte brochures, tekeningen, ontwerpen, modellen,
afbeeldingen en beschrijvingen in aanbiedingen, prospectussen, catalogi, maat-
en gewichtsopgaven, kleine gegevens en promotiemateriaal e.d., alsmede andere
door de gebruiker verstrekte gegevens zijn zo nauwkeurig mogelijk, doch gelden
slechts ter aanduiding. Hieraan kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij
partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
4. Indien de wederpartij een aanbieding c.q. offerte niet aanvaardt, is hij
verplicht op het eerste verzoek van de gebruiker, alle bij de aanbieding c.q.
offerte geleverde omschrijvingen, tekeningen en/of berekeningen aan de
gebruiker te retourneren.
5. De gebruiker heeft het recht de kosten die gemoeid zijn met de aanbieding
c.q. offerte bij de wederpartij in rekening te brengen, mits de gebruiker de
wederpartij vooraf schriftelijk op deze kosten heeft gewezen.
6. Indien tussen de datum van het sluiten van de overeenkomst en de uitvoering
van de overeenkomst door de overheid en/of vakorganisaties wijziging wordt
gebracht in lonen, arbeidsvoorwaarden of sociale verzekeringen e.d., is de
gebruiker gerechtigd deze verhogingen aan de wederpartij door te berekenen. Mocht
tussen voormelde data een nieuwe prijslijst door de gebruiker worden
uitgegeven, al dan niet ten gevolge van prijswijzigingen bij toeleveranciers
van de gebruiker, en in werking treden, dan is de gebruiker gerechtigd de
daarin vermelde prijzen aan de wederpartij in rekening te brengen.
7. Ingeval de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf, geldt dat prijsverhogingen 3 maanden na
totstandkoming van de overeenkomst in bovenbedoelde zin mogen worden doorberekend
c.q. in rekening gebracht. Bij prijsverhogingen zoals hiervoor in dit artikel
vermeld, binnen een kortere termijn dan 3 maanden, is de wederpartij bevoegd de
overeenkomst te ontbinden. Over het alsdan reeds door de gebruiker gepresteerde
dient de wederpartij af te rekenen op basis van de bij het sluiten van de
overeenkomst afgesproken prijzen.
Artikel 4: Inschakeling derden
Indien en voor zover een goede uitvoering van de
overeenkomst dit vereist, heeft gebruiker het recht voor bepaalde werkzaamheden
derden in te schakelen.
Artikel 5: Verplichtingen van de
wederpartij
1. De wederpartij dient ervoor te zorgen dat:
A. de gebruiker tijdig kan beschikken over de voor de opzet van het werk
benodigde gegevens en goedkeuringen (zoals vergunningen, ontheffingen en
beschikkingen). De wederpartij overlegt hierover met de gebruiker indien hij
dit nodig acht;
B. de gebruiker op de vooraf bekendgemaakte werktijden toegang krijgt tot de
plaats(en) waarin of waarop de werkzaamheden dienen te worden verricht. De
plaats(en) dient c.q. dienen te voldoen aan de wettelijke veiligheidseisen en
andere overheidsvoorschriften;
C. de gebruiker tijdig kan beschikken over voldoende gelegenheid voor aanvoer,
opslag en/of afvoer van (bouw)materialen en hulpmiddelen;
D. de plaats(en) waar de werkzaamheden verricht dienen te worden vrij is c.q.
zijn van overtollige materialen e.d.;
E. de gebruiker kan beschikken over aansluitmogelijkheden voor de voor de
werkzaamheden benodigde energie, zoals voor elektrische machines, verlichting,
verwarming, gas, perslucht, water, e.d.. De energiekosten zijn voor rekening
van de wederpartij;
F. voldoende voorzieningen beschikbaar zijn voor het inzamelen van (bouw)afval.
2. De wederpartij is verplicht de gebruiker te informeren over de ligging van
kabels, leidingen e.d. op de plaats, waar de werkzaamheden moeten worden
uitgevoerd.
3. De kosten van de benodigde energie, zoals elektriciteit, gas en water e.d.,
zijn voor rekening van de wederpartij.
4. De wederpartij is aansprakelijk voor verlies van en/of schade aan de zaken,
materialen, gereedschappen en machines e.d. die de gebruiker tijdens de
uitvoering van de werkzaamheden bij de wederpartij heeft opgeslagen.
5. De wederpartij staat de gebruiker toe naamsduidingen en reclame op het werkterrein
of aan het werk aan te brengen.
6. De wederpartij dient ervoor te zorgen, dat door anderen uit te voeren
werkzaamheden en/of leveringen, die niet tot het werk van de gebruiker of door
hem ingeschakelde derde(n) behoren, zodanig en zo tijdig worden verricht, dat
de uitvoering van het door de gebruiker uit te voeren werk daardoor geen
vertraging ondervindt.
7. Indien de wederpartij niet of niet-tijdig aan voornoemde verplichtingen
voldoet is de gebruiker gerechtigd de daaraan verbonden kosten en/of schade bij
de wederpartij in rekening te brengen.
Artikel 6: Levering en
Leveringstermijnen
1. Levering geschiedt niet franco, tenzij partijen uitdrukkelijk schriftelijk
anders zijn overeengekomen.
2. Opgegeven (op)leveringstermijnen en termijnen waarbinnen werkzaamheden
moeten zijn verricht kunnen nimmer worden beschouwd als fatale termijn, tenzij
partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen. Bij
overschrijding van de in dit artikel genoemde termijnen dient de gebruiker
derhalve altijd schriftelijk in gebreke te worden gesteld. Zonder voorafgaande
schriftelijke ingebrekestelling geraakt de gebruiker niet in verzuim.
3. Indien de werkzaamheden in gedeelten worden opgeleverd, wordt de oplevering
van elk gedeelte als afzonderlijke prestatie beschouwd. Gebruiker kan de
uitvoering van een gedeelte die tot het volgende gedeelte behoort opschorten
tot dat de wederpartij de resultaten van het daaraan voorafgaande gedeelte
schriftelijk heeft goedgekeurd.
4. Indien het niet mogelijk blijkt de werkzaamheden te verrichten c.q. de zaken
aan de wederpartij te leveren wegens een oorzaak gelegen in de sfeer van de
wederpartij, behoudt de gebruiker zich het recht voor de zaken die voor de
uitvoering van de werkzaamheden zijn aangeschaft voor rekening en risico van de
wederpartij op te slaan. De gebruiker stelt de wederpartij schriftelijk in
kennis van de verrichte opslag en/of de belemmering in de uitvoering van de te
verrichten werkzaamheden en stelt daarbij tevens een redelijke termijn waarop
de wederpartij de gebruiker in staat moet stellen de werkzaamheden te
hervatten.
5. Indien de wederpartij ook na verloop van de door de gebruiker gestelde
redelijke termijn, als bepaald in het vorige lid van dit artikel, in gebreke
blijft aan zijn verplichtingen te voldoen, is de wederpartij door het enkele
verloop van 1 (één) maand, gerekend vanaf de datum van belemmering in de
uitvoering van de te verrichten werkzaamheden, in verzuim en heeft de gebruiker
het recht de overeenkomst schriftelijk en met onmiddellijke ingang, zonder
voorafgaande of nadere ingebrekestelling, zonder rechterlijke tussenkomst en
zonder tot vergoeding van schaden, kosten en interesten gehouden te zijn,
geheel of gedeeltelijk te ontbinden.
6. Het voorgaande laat de verplichting van de wederpartij de bedongen prijs
(aanneemsom), alsmede eventuele opslagkosten en/of andere kosten te voldoen
onverlet.
7. De gebruiker is bevoegd om - ter zake de nakoming van financiële
verplichtingen van de wederpartij - vooruitbetaling of zekerheid van de wederpartij
te verlangen, alvorens tot levering over te gaan en/of met de werkzaamheden een
aanvang te maken. Het bepaalde in artikel 2 lid 3 is van overeenkomstige
toepassing.
8. Indien de termijn, waarbinnen het werk zal worden opgeleverd, is uitgedrukt
in werkdagen, wordt hieronder verstaan kalenderdagen, tenzij deze vallen op
zaterdagen, op zondagen, op algemene of ter plaatse van het werk erkende, of
door de overheid dan wel bij of krachtens collectieve arbeidsovereenkomst
voorgeschreven zon- of feestdagen, vakantiedagen of andere niet individuele
vrije dagen. Werkdagen, respectievelijk halve werkdagen, waarop als gevolg van
niet voor rekening van de wederpartij komende omstandigheden, gedurende
tenminste 5 uren, respectievelijk 2 uren, door het grootste deel van de
arbeiders of machines niet kan worden gewerkt, worden als onwerkbaar beschouwd,
wanneer daarop, door niet voor rekening van de gebruiker komende
omstandigheden, gedurende ten minste 5 uren, respectievelijk halve werkdagen
ten minste 2 uren, door het grootste deel van de arbeiders of machines niet kan
worden gewerkt.
9. Als de oplevering van het werk dient te geschieden op een dag die niet een
werkdag is zoals omschreven in lid 8 van dit artikel, geldt de eerstvolgende
werkdag als de overeengekomen dag van oplevering.
10. Indien als gevolg van overmacht of voor rekening van de wederpartij komende
omstandigheden, de gebruiker het werk niet binnen de gestelde termijn kan
opleveren, heeft de gebruiker recht op verlenging van de termijn waarbinnen het
werk zou worden opgeleverd, zodanig van duur als deze redelijkerwijs
voortvloeit uit die overmacht of de voor rekening van de wederpartij komende
omstandigheid.
11. Indien de aanvang of de voortgang van het werk wordt vertraagd door
factoren, die voor rekening en risico van de wederpartij komen, dienen de
daaruit voor de gebruiker voortvloeiende schades en kosten door de wederpartij
te worden vergoed.
Artikel 7: Voortgang, Uitvoering
werkzaamheden
1. De gebruiker kan niet eerder verplicht worden met de uitvoering van de
werkzaamheden te beginnen, dan nadat alle daarvoor noodzakelijke gegevens in
zijn bezit zijn en hij de eventueel overeengekomen (termijn)betaling heeft
ontvangen.
2. Wanneer de werkzaamheden door oorzaken buiten de schuld van de gebruiker
niet normaal of zonder onderbreking kunnen geschieden, is de gebruiker
gerechtigd de daaruit voortvloeiende kosten, waaronder begrepen gederfd
arbeidsloon en voorrijkosten, aan de wederpartij in rekening te brengen.
3. Indien tijdens de uitvoering van het werk of een onderdeel daarvan door een
niet aan de gebruiker te wijten oorzaak slechts gewijzigd kan worden
uitgevoerd, dient de gebruiker hierover met de wederpartij in overleg te
treden.
4. Indien de verplichting tot overleg uit het voorgaande lid van dit artikel
door de gebruiker is nageleefd, en vervolgens tijdens de uitvoering van de door
de gebruiker aangenomen werken blijkt dat deze redelijkerwijs onuitvoerbaar
zijn, hetzij ten gevolge van aan de gebruiker niet bekende omstandigheden,
hetzij door welke overmacht dan ook, heeft de gebruiker het recht te vorderen
dat de aan de gebruiker verstrekte opdracht zodanig wordt gewijzigd, dat de
uitvoering van het werk mogelijk wordt, behoudens hetzelve ten gevolge van de
onbekende omstandigheden of overmacht nimmer mogelijk zal zijn. De gebruiker
heeft alsdan recht op volledige vergoeding van de reeds door de gebruiker
verrichte werkzaamheden. De gebruiker wijst de wederpartij daarbij op de
financiële consequenties. De overeengekomen gewijzigde uitvoering wordt als
meer- en/of minderwerk verrekend.
5. Alle onkosten welke door de gebruiker worden gemaakt ten verzoeke van de
wederpartij komen geheel voor rekening van laatstgenoemde, tenzij schriftelijk
anders is overeengekomen.
6. De gevolgen van de naleving van wettelijke voorschriften of beschikkingen
van overheidswege die na de dag van de offerte in werking treden, komen voor
rekening van de wederpartij, tenzij redelijkerwijs moet worden aangenomen dat
de gebruiker die gevolgen reeds op de dag van de offerte voorzag of had kunnen
voorzien.
7. De wederpartij is aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door
hem of in zijn opdracht door derden uitgevoerde werkzaamheden of verrichte
leveringen.
8. Indien na de totstandkoming van de overeenkomst blijkt dat het bouwterrein
of het werk verontreinigd is of er komen uit het werk verontreinigde
bouwmaterialen, is de wederpartij aansprakelijk voor de daaruit voor de
uitvoering van het werk voortvloeiende gevolgen.
9. De gebruiker is verplicht het werk goed en deugdelijk en naar de bepalingen
van de overeenkomst uit te voeren. De gebruiker dient het werk zodanig uit te
voeren, dat daardoor schade aan persoon, goed of milieu zoveel mogelijk wordt
beperkt. De gebruiker is voorts verplicht de door of namens de wederpartij
gegeven orders en aanwijzingen in verband hiermee gegeven, zoveel mogelijk op
te volgen.
10. De uitvoering van het werk moet zodanig zijn, dat de totstandkoming van het
werk binnen de overeengekomen termijn redelijkerwijs zeker is.
11. Het werk en de uitvoering daarvan zijn voor verantwoordelijkheid van de
gebruiker met ingang van het tijdstip van aanvang van de werkzaamheden tot en
met de dag waarop het werk als opgeleverd wordt beschouwd.
12. De gebruiker wordt geacht bekend te zijn met de voor de uitvoering van het
werk van belang zijnde wettelijke voorschriften en beschikkingen van
overheidswege, voor zover deze op de dag van de offerte gelden. De aan de
naleving van deze voorschriften en beschikkingen verbonden gevolgen zijn voor
rekening van de gebruiker.
13. De gebruiker is verplicht de wederpartij te wijzen op onvolkomenheden in
door of namens de wederpartij voorgeschreven constructies en werkwijzen en in
door of namens de wederpartij gegeven orders en aanwijzingen, alsmede op gebreken
in door de wederpartij ter beschikking gestelde of voorgeschreven
bouwmaterialen en hulpmiddelen, voor zover de gebruiker deze kende of
redelijkerwijs behoorde te kennen.
14. De gebruiker vrijwaart de wederpartij tegen aanspraken van derden tot vergoeding
van schade, voor zover deze door de uitvoering van het werk is toegebracht en
te wijten is aan (grove) nalatigheid of opzet, van de gebruiker, zijn
personeel, zijn onderaannemers of zijn leveranciers.
Artikel 8: Opneming en Goedkeuring
1. Een redelijke termijn voor de dag waarop het werk naar de mening van de
gebruiker voltooid zal zijn, nodigt de gebruiker de wederpartij schriftelijk
uit om tot opneming van het werk over te gaan. De opneming geschiedt zo spoedig
mogelijk doch uiterlijk binnen 5 werkdagen na de hiervoor bedoelde dag. De
opneming vindt plaats door de wederpartij in aanwezigheid van de gebruiker en
strekt ertoe, te constateren of de gebruiker aan zijn verplichtingen uit de
overeenkomst heeft voldaan.
2. Nadat het werk is opgenomen, wordt door de wederpartij aan de gebruiker
binnen 5 werkdagen schriftelijk medegedeeld, of het werk al dan niet is
goedgekeurd. Indien het werk is goedgekeurd met vermelding van de (eventueel)
aanwezige kleine gebreken als bedoeld in lid 7 van dit artikel, in geval van
afkeuring met vermelding van de gebreken, die de reden van afkeuring vormen.
3. Wordt niet binnen 5 werkdagen na de opneming een schriftelijke mededeling of
het werk al dan niet is goedgekeurd, door de gebruiker ontvangen, dan wordt het
werk geacht op de vijfde werkdag na de opneming te zijn goedgekeurd.
4. De wederpartij dient de gebruiker de gelegenheid te geven om de in het
tweede lid van dit artikel door de wederpartij opgegeven gebreken binnen een
redelijke termijn te verhelpen.
5. Geschiedt de opneming niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1 van dit artikel
bedoelde dag, dan kan de gebruiker bij aangetekende brief met
ontvangstbevestiging een nieuw verzoek het werk binnen 5 werkdagen op te nemen,
aan de wederpartij richten, met verzoek het werk binnen 5 werkdagen op te
nemen. Voldoet de wederpartij niet aan dit verzoek, dan wordt het werk geacht
op de vijfde werkdag na de in lid 1 van dit artikel bedoelde dag te zijn
goedgekeurd. Voldoet de wederpartij wel aan dit verzoek, dan is het in lid 2 en
3 van dit artikel bepaalde van overeenkomstige toepassing.
6. Het werk wordt geacht te zijn goedgekeurd indien en voor zover het in
gebruik wordt genomen. De dag van ingebruikneming van het werk of een gedeelte
daarvan geldt als dag van goedkeuring van het werk of van het desbetreffende
gedeelte.
7. Kleine gebreken, die op eenvoudige wijze in de onderhoudstermijn kunnen
worden hersteld, zullen geen reden tot onthouding van goedkeuring mogen zijn,
mits deze gebreken een eventuele ingebruikneming niet in de weg staan.
8. Met betrekking tot een heropneming na onthouding van goedkeuring vinden de
bovenvermelde bepalingen overeenkomstige toepassing.
Artikel 9: Oplevering en
Onderhoudstermijn
1. Het werk wordt als opgeleverd beschouwd, indien het overeenkomstig artikel 8
is of geacht wordt te zijn goedgekeurd. De dag, waarop het werk is of geacht
wordt te zijn goedgekeurd, geldt als dag waarop het werk als opgeleverd wordt
beschouwd.
2. De gebruiker is verplicht de in lid 7 van artikel 8 bedoelde kleine gebreken
zo spoedig mogelijk te herstellen. De onderhoudstermijn beloopt 30 dagen en
gaat in onmiddellijk na de dag waarop het werk overeenkomstig lid 1 van dit
artikel als opgeleverd wordt beschouwd. De gebruiker is verplicht gebreken
welke in de onderhoudstermijn aan de dag treden, en voor rekening van de
gebruiker komen, zo spoedig mogelijk te herstellen.
Artikel 10: Schorsing, Beëindiging
van het werk in onvoltooide staat en opzegging
1. De wederpartij is bevoegd de uitvoering van het werk geheel of gedeeltelijk
te schorsen. Voorzieningen, die de gebruiker ten gevolge van de schorsing moet
treffen, worden als meerwerk verrekend. Schade die de gebruiker tengevolge van
de schorsing lijdt, dient aan de gebruiker te worden vergoed.
2. Indien gedurende de schorsing schade aan het werk ontstaat, komt deze niet
voor de rekening van de gebruiker, mits de gebruiker de wederpartij tevoren
schriftelijk heeft gewezen op dit aan de schorsing verbonden gevolg.
3. Indien de schorsing langer dan 14 dagen duurt, kan de gebruiker bovendien
vorderen, dat aan de gebruiker een evenredige betaling voor het uitgevoerde
gedeelte van het werk wordt gedaan. Onder uitgevoerd gedeelte wordt tevens
verstaan de op het werk aangevoerde, nog niet verwerkte maar wel reeds door de
gebruiker betaalde bouwmaterialen.
4. Indien de schorsing van het werk langer dan 1 (één) maand duurt, is de
gebruiker bevoegd het werk in onvoltooide staat te beëindigen. In dat geval
dient overeenkomstig het volgende lid van dit artikel te worden afgerekend.
5. De wederpartij is te allen tijde bevoegd de overeenkomst geheel of
gedeeltelijk op te zeggen. De gebruiker heeft in dat geval recht op de
aannemingssom, vermeerderd met de kosten die de gebruiker als gevolg van de
niet voltooiing heeft moeten maken en verminderd met de hem door de beëindiging
bespaarde kosten. De gebruiker zendt de wederpartij een gespecificeerde
eindafrekening van hetgeen de wederpartij ingevolge de opzegging verschuldigd
is.
6.
Opzegging wederpartij dient schriftelijk en bij voorkeur aangetekend te
geschieden.
Artikel 11: Bouwmaterialen
1. Alle te verwerken bouwmaterialen moeten van goede hoedanigheid zijn,
geschikt zijn voor hun bestemming en voldoen aan de gestelde eisen.
2. De gebruiker stelt de wederpartij in de gelegenheid de bouwmaterialen te
keuren. De keuring dient te geschieden bij de aankomst hiervan op het werk
(eventueel op overeengekomen monster) of bij de eerste gelegenheid daarna, mits
in dat laatste geval de voortgang van het werk niet in gevaar komt. De gebruiker
is bevoegd bij de keuring aanwezig te zijn of zich te doen vertegenwoordigen.
3. De wederpartij is bevoegd bouwmaterialen door derden te laten onderzoeken.
De daaraan verbonden kosten komen voor zijn rekening, behalve in geval van
afkeuring, in welk geval de kosten voor rekening van de gebruiker komen. Door
de wederpartij ter beschikking gestelde bouwmaterialen worden geacht te zijn
goedgekeurd.
4. Zowel de wederpartij als de gebruiker kunnen ingeval van afkeuring van
bouwmaterialen vorderen dat een in onderling overleg getrokken, door beide
partijen gewaarmerkt verzegeld monster, wordt bewaard.
5. De uit het werk komende bouwmaterialen, waarvan de wederpartij heeft
verklaard dat hij ze wenst te behouden, dienen door hem van het werk te worden
verwijderd. Alle andere bouwmaterialen worden door de gebruiker afgevoerd,
onverminderd de aansprakelijkheid van de wederpartij.
6. Voor de aangevoerde bouwmaterialen draagt de wederpartij het risico van
verlies en/of beschadiging vanaf het moment waarop deze bouwmaterialen op het
werk zijn aangevoerd gedurende de tijd dat deze daar buiten de normale
werktijden onder toezicht van de wederpartij verblijven.
Artikel 12: Meer- en Minderwerk
1. Meer- en minderwerk dient mondeling of schriftelijk tussen de gebruiker en
de wederpartij overeengekomen te worden en zo nodig schriftelijk te worden
bevestigd.
2. Indien de wederpartij toevoegingen of veranderingen in het overeengekomen
werk wenst, zal de gebruiker de wederpartij altijd en tijdig op de hoogte
stellen van de noodzaak van de prijsverhoging als gevolg van het meerwerk,
tenzij de wederpartij die noodzaak uit zichzelf had moeten begrijpen.
3. Verrekening van meer- en minderwerk vindt plaats:
A. indien de overeenkomst of de voorwaarden van uitvoering gewijzigd worden;
B. indien de bedragen van stelposten zich wijzigen;
C. indien de verrekenbare hoeveelheden zich wijzigen;
D. in gevallen als in deze voorwaarden is bepaald.
4. Stelposten zijn in de overeenkomst genoemde bedragen, die in de
aannemingssom zijn begrepen en die bestemd zijn voor hetzij:
A. het aanschaffen van bouwmaterialen;
B. het aanschaffen van bouwmaterialen en het verwerken daarvan;
C. het verrichten van werkzaamheden, welke op de dag van de overeenkomst
onvoldoende nauwkeurig zijn bepaald en welke door de wederpartij nader moeten
worden ingevuld.
Ten aanzien van iedere stelpost wordt in de overeenkomst vermeld waarop deze
betrekking heeft.
5. Bij de ten laste van stelposten te brengen uitgaven wordt als uitgangspunt
gekozen de aan de gebruiker berekende prijzen respectievelijk de door hem
gemaakte kosten, te verhogen met een aannemersvergoeding van 10%.
6. Indien een stelpost uitsluitend betrekking heeft op het aanschaffen van
bouwmaterialen, zijn de kosten van het verwerken daarvan in de aannemingssom
begrepen en worden deze niet afzonderlijk verrekend. Deze kosten zullen echter
wel worden verrekend ten laste van de stelpost, waarop de aanschaffing van die
bouwmaterialen wordt verrekend voor zover deze door de invulling die alsdan aan
de stelpost wordt gegeven hoger zijn dan die waarmee de gebruiker
redelijkerwijs rekening had moeten houden.
7. Indien een stelpost betrekking heeft op het aanschaffen van bouwmaterialen
en het verwerken daarvan, zijn de kosten van verwerking niet in de aannemingssom
begrepen en worden deze afzonderlijk ten laste van de stelpost verrekend.
8. Indien in de overeenkomst verrekenbare hoeveelheden zijn opgenomen, en deze
hoeveelheden afwijken van de hoeveelheden die benodigd zijn om het werk tot
stand te brengen, zal verrekening plaats vinden van de uit die afwijking
voortvloeiende meer- of minderkosten.
Artikel 13: Betaling
1. Betaling dient binnen 30 dagen na de factuurdatum te geschieden, tenzij
partijen uitdrukkelijk schriftelijk anders zijn overeengekomen.
2. Indien een factuur na het verstrijken van de in lid 1 van dit artikel bedoelde termijn niet volledig is betaald:
A. zal vanaf dat tijdstip aan de wederpartij een krediet-beperkingstoeslag ter grootte van 2% van de hoofdsom in rekening worden gebracht, zonder dat hiertoe een nadere ingebrekestelling zal zijn vereist;
B. zal de wederpartij aan de gebruiker een vertragingsrente verschuldigd zijn ter grootte van 2% per maand cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten van een maand worden in deze als volle maanden aangemerkt;
C. zullen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening in en buiten rechte voor rekening van wederpartij komen, waaronder begrepen de kosten van advocaat, procureur, zaakwaarnemer, gerechtsdeurwaarder en incassobureau alsmede alle kosten voor juridisch advies en bijstand. In ieder geval is de wederpartij het volgende verschuldigd:
D. onder de in C bedoelde kosten vallen eveneens die kosten, die gemaakt worden voor het versturen van herinneringen en aanmaningen, het onderzoeken van een minnelijke schikking, het overleggen met koper, het onderzoeken naar de verhaalbaarheid van de vorderingen en alle overige kosten, die gemaakt worden om voldoening van de koper te verkrijgen.
E. in geval van een gerechtelijke procedure is wederpartij gehouden de onder D. bedoelde kosten te voldoen. Deze kosten zullen als eis bij dagvaarding worden opgevoerd.
F. de voldoening van de onder D bedoelde kosten staan los van de voldoening van de overige kosten als deurwaarderskosten, griffierechten, salarissen gemachtigden c.q. advocaat/procureur, waartoe in een vonnis van de rechter wordt besloten;
E. heeft de gebruiker het recht, voor elke aan de wederpartij verzonden betalingsherinnering, aanmaning e.d., een bedrag van ten minste € 20,00 ter zake administratiekosten bij de wederpartij in rekening te brengen. De gebruiker zal dit in de overeenkomst en/of op de factuur vermelden.
3. Ter keuze van de gebruiker kan in voorgaande of daarmee
overeenstemmende omstandigheden, zonder nadere ingebrekestelling of
rechterlijke tussenkomst, de overeenkomst geheel of gedeeltelijk worden
ontbonden, al dan niet gecombineerd met een eis tot schadevergoeding.
4. Indien de wederpartij niet tijdig aan diens betalingsverplichtingen heeft
voldaan, is de gebruiker bevoegd de nakoming van de jegens de wederpartij
aangegane verplichtingen tot levering c.q. tot het verrichten van werkzaamheden
op te schorten totdat de betaling is geschied of deugdelijke zekerheid hiervoor
is gesteld. Hetzelfde geldt reeds vóór het moment van in verzuim zijn indien de
gebruiker het redelijke vermoeden heeft dat er redenen zijn om aan de
kredietwaardigheid van de wederpartij te twijfelen.
5. Door de wederpartij gedane betalingen strekken steeds ter afdoening van alle
verschuldigde renten en kosten en vervolgens van opeisbare facturen die het
langst openstaan, tenzij de wederpartij bij betaling uitdrukkelijk schriftelijk
vermeldt dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
Artikel 14:
Reclamerecht
1. De wederpartij dient de klachten betreffende tekorten of beschadigingen die redelijkerwijs niet binnen 24 uur na levering/ na uitvoering van werkzaamheden kunnen worden geconstateerd binnen acht dagen na constatering of binnen acht dagen nadat de tekorten of beschadigingen redelijkerwijs geconstateerd hadden kunnen worden schriftelijk ter kennis van gebruiker te brengen.
2. Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor tekortkomingen of beschadigingen indien de zaken door wederpartij zijn doorverkocht, bewerkt of verwerkt noch indien de wederpartij deze tekortkomingen aan gebruiker kenbaar heeft gemaakt.
3. Indien de wederpartij tijdig reclameert, schort dit zijn betalingsverplichting niet op. De wederpartij blijft in dat geval ook gehouden tot afname en betaling van de overigens bestelde zaken, tenzij daaraan geen zelfstandige waarde toekomt.
4. Indien gebruiker een klacht gegrond acht, is gebruiker gerechtigd de betreffende overeenkomst opnieuw uit te voeren, dan wel anderszins de klachten te (doen) verhelpen. Gebruiker is in dit verband niet aansprakelijk voor enige door wederpartij ten gevolge van de klachten geleden (gevolg)schade, tenzij sprake is van opzet of grove schuld van gebruiker. Klachten worden uitsluitend behandeld conform het klachtprotocol van gebuiker en geven géén recht tot opschorting van betaling.
5. Indien de door gebruiker geleverde zaken/ uitgevoerde werkzaamheden niet aan de overeenkomst beantwoorden en gebruiker zich ter zake niet op overmacht kan beroepen is gebruiker slechts gehouden tot kostenvrije herlevering. Indien herlevering - om welke reden dan ook – niet meer mogelijk is dan heeft verkoper het recht de netto factuurwaarde van de zaken te vergoeden.
6. Bijzondere partijen komen nooit voor reclamaties in aanmerking.
7.De gebruiker heeft altijd het recht, bij gerechtvaardigde reclamaties, tot omruiling of herstel van de geleverde, foutieve hoeveelheid. De wederpartij moet daartoe tijdig gelegenheid stellen.
8. Indien komt vast te staan dat een klacht ongegrond is, dan komen de kosten daardoor ontstaan, daaronder begrepen de onderzoekskosten, aan de zijde van gebruiker daardoor gevallen, integraal voor rekening van de wederpartij.
Artikel 15: Aansprakelijkheid en
Garantie
1. De gebruiker kwijt zich van zijn taak zoals van een bedrijf in zijn branche
mag worden verwacht, doch aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade,
met inbegrip van gevolgschade, die het gevolg is van zijn handelen of nalaten
in de ruimste zin des woords, behoudens voor zover aan diens grove schuld,
grove nalatigheid en/of opzet is te wijten, dan wel indien uit wettelijke
bepalingen van dwingend recht anders voortvloeit. Een zelfde beperking geldt
ten aanzien van personeelsleden en/of andere derden die de gebruiker bij de
uitoefening van zijn werkzaamheden inschakelt.
2. Onverminderd het bepaalde in de overige leden van dit artikel wordt de
aansprakelijkheid van de gebruiker - uit welken hoofde ook - beperkt tot het
bedrag van de netto prijs van de geleverde zaken c.q. de verrichte
werkzaamheden. Voldoening aan deze garantie geldt als enige en volledige
schadevergoeding.
3. Onverminderd het bepaalde in het vorige lid van dit artikel is de gebruiker
nimmer gehouden tot schadevergoeding welke meer bedraagt dan het verzekerde
bedrag, voor zover de schade gedekt wordt door een door de gebruiker gesloten
verzekering.
4. Indien zich in de bij de uitvoering van de werkzaamheden gebruikte
materialen of in de geleverde zaken zichtbare fouten, onvolkomenheden en/of
gebreken voordoen die reeds op het moment van levering aanwezig moeten zijn
geweest, verplicht de gebruiker zich die zaken - te zijner keuze - kosteloos te
repareren dan wel te vervangen.
5. De gebruiker is verplicht bij het ingaan of het uitvoeren van de
overeenkomst de wederpartij te waarschuwen voor onjuistheden in de opdracht
c.q. voor gebreken in en/of ongeschiktheid van de namens en/of door de
wederpartij voor de uitvoering van de overeenkomst geleverde zaken en/of
gegevens (zoals bijvoorbeeld constructies, werkwijzen, bodemgesteldheid,
orders, bouwmaterialen, hulpmiddelen e.d.), voor zover de gebruiker deze kende
of redelijkerwijs behoorde te kennen.
6. De gebruiker staat in voor de gebruikelijke normale kwaliteit en
deugdelijkheid van het geleverde; de feitelijke levensduur ervan kan nimmer
worden gegarandeerd.
7 A. In alle gevallen is de termijn waarbinnen de gebruiker tot vergoeding van
vastgestelde schade kan worden aangesproken beperkt tot 6 maanden, gerekend
vanaf het moment waarop de verschuldigdheid van de schadevergoeding is komen
vast te staan.
7 B. Ingeval de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf, geldt een maximale termijn van 1 (één)
jaar, gerekend vanaf het moment waarop de verschuldigdheid van de
schadevergoeding is komen vast te staan, waarbinnen de gebruiker tot vergoeding
van vastgestelde schade kan worden aangesproken.
8. Zo door de gebruiker geleverde zaken door de fabrikant van een garantie zijn
voorzien, zal die garantie op gelijke wijze tussen de gebruiker en wederpartij
gelden.
9. In geval de wederpartij een natuurlijke persoon is, die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf, neemt de gebruiker de wettelijk
vastgestelde garantietermijnen in acht.
10. De wederpartij verliest diens rechten jegens de gebruiker, is aansprakelijk
voor alle schade en vrijwaart de gebruiker tegen iedere aanspraak van derden
ter zake van vergoedingen van schade indien en voor zover:
A. voormelde schade is ontstaan door ondeskundig en/of met instructies van de
gebruiker strijdig gebruik en/of ondeskundige bewaring (zaken dienen in de
originele verpakking te worden opgeslagen) van de afgeleverde zaken door de
wederpartij;
B. voormelde schade is ontstaan door gebreken in en ongeschiktheid van zaken
afkomstig van de wederpartij, daaronder begrepen de grond waarop de wederpartij
een werk laat uitvoeren, alsmede fouten, onjuistheden of onvolledigheden in
door de wederpartij verstrekte plannen, tekeningen, berekeningen, bestekken,
uitvoeringsvoorschriften e.d.;
C. voormelde schade is ontstaan door aanwijzingen van of namens de wederpartij
aan de gebruiker;
D. voormelde schade is ontstaan doordat de wederpartij zelf of een derde in
opdracht van de wederpartij werkzaamheden aan het geleverde werk heeft
uitgevoerd, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de gebruiker.
Artikel 16: Intellectuele
eigendomsrechten
1. De gebruiker is rechthebbende op rechten van industriële en intellectuele
eigendom ter zake inhoud en vorm van rapporten, tekeningen, ontwerpen,
constructies, softwaremodellen, omschrijvingen, adviezen e.d..
2. De uitoefening van de in het vorige lid vermelde rechten - openbaarmaking of
overdracht van gegevens daaronder begrepen - is zowel tijdens als na afloop van
de uitvoering van de opdracht uitdrukkelijk en uitsluitend aan de gebruiker
voorbehouden.
3. Slechts na betaling van het tengevolge van een gesloten overeenkomst aan de
gebruiker verschuldigde, komt aan de wederpartij ter zake het voorgaande een
gebruiksrecht toe.
Artikel 17: Eigendomsvoorbehoud
1. De gebruiker behoudt zich de eigendom van geleverde en te leveren zaken voor
tot op het tijdstip waarop de wederpartij aan diens ermee verbandhoudende
betalingsverplichtingen jegens de gebruiker heeft voldaan. Die
betalingsverplichtingen bestaan uit het betalen van de koopprijs, vermeerderd met
vorderingen ter zake van verrichte werkzaamheden die met die levering verband
houden, alsmede vorderingen ter zake van eventuele schadevergoeding wegens
tekortschieten in de nakoming van verplichtingen aan de zijde van de
wederpartij.
2. Ingeval de gebruiker een beroep doet op het eigendomsvoorbehoud, geldt de
ter zake gesloten overeenkomst als ontbonden, onverminderd het recht van de
gebruiker vergoeding van schade, gederfde winst en interest te vorderen.
3. De wederpartij is verplicht de gebruiker terstond schriftelijk op de hoogte
te stellen van het feit dat derden rechten doen gelden op zaken waarop
krachtens dit artikel een eigendomsvoorbehoud rust.
Artikel 18: Pand/Warrantage
Tot op het tijdstip waarop de wederpartij volledig aan diens ermee verbandhoudende
betalingsverplichtingen jegens de gebruiker heeft voldaan, is de wederpartij
niet bevoegd geleverde zaken aan derden in onderpand te geven en/of een
bezitloos pandrecht erop te vestigen, en/of de zaken voor opslag in de
feitelijke macht van een of meerdere financiers te brengen (warrantage), daar
zulks zal worden aangemerkt als toerekenbare niet-nakoming aan diens zijde. De
gebruiker kan alsdan terstond, zonder tot enige ingebrekestelling te zijn
gehouden, diens verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, dan wel de
overeenkomst ontbinden, onverminderd het recht van de gebruiker op vergoeding
van schade, gederfde winst en interest.
Artikel 19: Faillissement,
Beschikkingsonbevoegdheid e.d.
Onverminderd het bepaalde in de overige artikelen van deze voorwaarden wordt de
tussen de wederpartij en de gebruiker gesloten overeenkomst ontbonden zonder
dat rechterlijke tussenkomst en zonder dat enige ingebrekestelling zal zijn
vereist, op het tijdstip waarop de wederpartij in staat van faillissement wordt
verklaard, (voorlopige) surséance van betaling aanvraagt, door executoriale
beslaglegging wordt getroffen, onder curatele- of onder bewind wordt gesteld of
anderszins de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking
tot diens vermogen of delen ervan verliest, tenzij de curator of de
bewindvoerder de uit de overeenkomst voortvloeiende verplichtingen als
boedelschuld erkent.
Artikel 20:
Overmacht
1. Ingeval nakoming van datgene waartoe de gebruiker krachtens de met de
wederpartij gesloten overeenkomst is gehouden niet mogelijk is en zulks te
wijten is aan niet toerekenbare niet-nakoming aan de zijde van de gebruiker
en/of aan de zijde van de voor uitvoering van de overeenkomst ingeschakelde
derden of toeleveranciers, dan wel in het geval zich een andere gewichtige
reden voordoet aan de zijde van de gebruiker, is de gebruiker gerechtigd de
tussen partijen gesloten overeenkomst te ontbinden, dan wel de nakoming van
diens verplichtingen jegens de wederpartij gedurende een door hem te bepalen
redelijke termijn op te schorten zonder tot enige schadevergoeding te zijn
gehouden. Indien bovenbedoelde situatie intreedt als de overeenkomst ten dele
is uitgevoerd, is de wederpartij gehouden aan diens verplichtingen jegens de
gebruiker tot aan dat moment te voldoen.
2. Als omstandigheden waarin sprake zal zijn van niet toerekenbare
niet-nakoming zullen onder meer worden verstaan, naast hetgeen daaromtrent in
de wet en jurisprudentie wordt begrepen, alle van buiten komende oorzaken,
voorzien of niet voorzien, waarop gebruiker geen invloed kan uitoefenen, doch
waardoor gebruiker niet in staat is zijn verplichtingen na te komen.
Bijvoorbeeld: oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten,
overheidsmaatregelen, staking en uitsluiting door werklieden of dreiging van
deze en dergelijke omstandigheden; verstoring van de ten tijde van het aangaan
van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen; bedrijfsstoringen door brand,
ongeval of andere voorvallen en natuurverschijnselen, een en ander onverschillig
of de niet of niet-tijdige nakoming plaatsvindt bij de gebruiker, diens
toeleveranciers of derden die door hem voor de uitvoering van de verbintenis
zijn ingeschakeld.
3. Ingeval de wederpartij op enigerlei wijze tegenover de gebruiker in gebreke
mocht blijven prompt aan zijn verplichtingen te voldoen, bij staking van
betaling, aanvraag tot (voorlopige) surséance van betaling, faillissement,
executoriale beslaglegging, boedelafstand of liquidatie van de onderneming van
de wederpartij, wordt al hetgeen door hem uit hoofde van enigerlei contract aan
de gebruiker verschuldigd is, dadelijk en volledig opeisbaar.
Artikel 21
Retentierecht
Indien de wederpartij met enige verplichting in gebreke blijft, is gebruiker bevoegd alle bescheiden/ goederen van wederpartij onder zich te houden zolang wederpartij niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan.
Artikel 22:
Annulering/Ontbinding
1 A. De wederpartij doet afstand van alle rechten op ontbinding van de
overeenkomst ex artikel 6:265 e.v. B.W. of andere wettelijke bepalingen tenzij
annulering krachtens dit artikel is overeengekomen.
1 B. Het bepaalde onder sub A van dit lid is niet van toepassing ingeval de
wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de uitoefening van
een beroep of bedrijf.
2. Annulering door de wederpartij is slechts mogelijk indien de gebruiker
daarin toestemt. De wederpartij is een vergoeding van ten minste 30% van de
afgesproken prijs danwel - indien de werkzaamheden op basis van artikel 3 lid 2
sub C zouden zijn uitgevoerd - van de gederfde omzet aan de gebruiker
verschuldigd, onverminderd het recht van de gebruiker om de daadwerkelijk
geleden schade bij de wederpartij in rekening te brengen.
3. De wederpartij is tegenover derden aansprakelijk voor de gevolgen van de
annulering en vrijwaart de gebruiker ter zake.
4. Door de wederpartij reeds betaalde bedragen worden niet gerestitueerd.
Artikel 23: Toepasselijk
recht/Bevoegde rechter
1. Op de tussen de gebruiker en de wederpartij gesloten overeenkomsten is
uitsluitend Nederlands recht van toepassing. De geschillen die uit de
overeenkomst voortvloeien zullen eveneens naar Nederlands recht worden
beslecht.
2. Eventuele geschillen zullen worden beslecht door de bevoegde Nederlandse
rechter, zij het dat de gebruiker de bevoegdheid toekomt een zaak aanhangig te
maken voor de bevoegde rechter in de plaats waar de gebruiker is gevestigd,
tenzij de kantonrechter ter zake bevoegd is.
3. In geval de wederpartij een natuurlijk persoon is die niet handelt in de
uitoefening van een beroep of bedrijf, geldt dat binnen 1 (één) maand nadat de
gebruiker aan de wederpartij kenbaar heeft gemaakt dat de zaak aan de rechter
zal worden voorgelegd, de wederpartij kenbaar kan maken dat hij kiest voor
beslechting van het geschil door de wettelijk bevoegde rechter.
4. Met betrekking tot geschillen, die voortvloeien uit de overeenkomst met een
wederpartij die gevestigd is buiten Nederland, is de gebruiker gerechtigd te
handelen conform het bepaalde in lid 2 van dit artikel of - naar zijn keuze -
de geschillen aanhangig te maken bij de bevoegde rechter in het land c.q. de
staat waar de wederpartij gevestigd is.
Artikel 24: Vindplaats
Deze voorwaarden zijn gedeponeerd ten kantore van de Kamer van Koophandel.
Artikel 25: Geldigheid
Van toepassing
is steeds de laatst gedeponeerde versie c.q. de versie zoals die gold ten tijde
van het totstandkomen van de onderhavige opdracht.